En … actie!

De schoolbezoeken gaven ons heel wat stof tot nadenken. Er moeten nu immers definitieve beslissingen worden genomen. Want ons tech-team is in Nepal tot 20 november. Daarvoor moeten we dus een heel aantal klassen kunnen installeren. Maar niet alleen dat. Daarover lees je hieronder meer.

Van shortlist tot definitieve beslissingen

We zetten eerder 9 scholen op de shortlist. Daar is er onderweg nog eentje bijgekomen. 10 scholen zouden we dus graag een volwaardige computerklas geven. Maar ons budget moet dat toelaten. Twee avonden lang bespreken we daarom welke school welk materiaal nodig heeft, hoeveel ‘werkstations’ we in elke klas moeten voorzien, … . We bespreken ook hoe we de internetverbindingen kunnen aanpakken, we beslissen om toch in elke klas een ‘power backup’ te installeren als die nog niet aanwezig is en we bekijken ook school per school of er extra eisen zijn naar de school toe. Al die zaken moeten we immers in rekening nemen voor het telwerk.

En tellen doen we, een hele dag lang. Alle kosten en mogelijkheden worden naast mekaar gelegd. De volgende ochtend, met een frisse kop, bespreken we het eindresultaat. En dat is positief. We kunnen bijna elke school voorzien van een volwaardige computerklas. Dat betekent dat we in elke school op de shortlist het aantal bestaande computers kunnen aanvullen tot 12 à 14 (afhangelijk van de school). Zo kan een doorsnee klas leerlingen, per twee aan een scherm, op een comfortabele manier computerles volgen.

Uitstel maar geen afstel

We beslisten dat we in één school van onze shortlist de bestaande computerklas momenteel niet gaan uitbreiden. De hoofdreden daarvoor is dat het gebouw daar niet klaar voor is. De school in kwestie heeft, net zoals alle andere scholen, onlangs enkele coputers aangekocht met het geld dat de overheid daarvoor vrijmaakte. Tijdens ons bezoek aan die school bleek dat die computers al deels kapot zijn. Dat is te wijten aan het vocht en de slechte elekrticiteit. We willen niet het risico nemen dat de nieuwe computers die we installeren, hetzelfde lot ondergaan. Daarnaast gaf de school aan dat ze maar geen technicien te strikken krijgt om de bestaande computers te repareren.

HANDnepal beloofde om deze school daarom eerst te helpen de bestaande computers weer te doen werken. Daarnaast ondersteunen we hen, praktisch en financieel, om de elektriciteit in het gebouw in orde te krijgen. En we beloofden de school dat ze binnen dit en een jaar een aantal nieuwe computers krijgen van HANDnepal.

Enerzijds dient het klaslokaal eerst helemaal in orde te zijn. Daar moet de school verder voor zorgen. Anderzijds zal HANDnepal voor deze school nieuwe centen inzamelen. Dit wordt dus het eerstvolgende project van HANDnepal.

Niet alleen computers

In het eerste verslag van de schoolbezoeken las je het misschien al: het HANDnepal-team ging ook nog eens een kijkje nemen in Dhunkharka, waar we vorig jaar onze eerste computerklas installeerden. Dat was een leerzaam bezoek. We zagen dat het goed was, maar we zagen ook wat minder positieve dingen. Daarnaast merkten we bij het bezoeken van de scholen op de shortlist op dat de computerleerkrachten vaak erg weinig technische kennis hebben over computers, én dan hun kennis van het Engels vaak beperkt is. Ze worden echter wel verwacht om de computerklas draaiende te kunnen houden, en kleine technische mankementen zelf te herstellen. Een beknopte handleiding in het Engels over het onderhouden van de computerklas, zoals we er één hebben afgegeven in de klas in Dhunkharka, volstaat duidelijk niet.

  • Workshops

Daarom beslisten we om de computerleerkrachten van de verschillende scholen te verplichten om twee dagen workshops te komen volgen. Deze workshops worden georganiseerd door het bedrijf waar we al het computermateriaal aankopen en dat ons ongelooflijk hard ondersteunt bij dit hele project. Deze workshops worden uiteraard volledig ondersteund en inhoudelijk uitgewerkt door HANDnepal.

De eerste ‘lesdag’ zal doorgaan wanneer het tech-team nog in Nepal is en wanneer de computers nog maar net in de scholen zijn geïnstalleerd. De tweede lesdag zal enkele weken later doorgaan. Dan hebben de leerkrachten al wat ervaring en kunnen we hen verder ondersteunen.

  • Handleiding en handboeken

De leerkrachten krijgen uiteraard ook een handleiding bij de computerklas. Deze wordt specifiek gemaakt op maat van de computeroplossing die in hun school wordt geïnstalleerd. In Dhunkharka was deze handleiding in het Engels. Nu kiezen we ervoor om deze naar het Nepalees te vertalen, zodat we zeker zijn dat de leerkrachten ze zullen begrijpen.

Ook kopen we voor elke computerleerkracht een handboek aan. Dit handboek gaat uitgebreid en duidelijk in op de verschillende thema’s die de leerkrachten moeten onderwijzen aan de leerlingen. Het zal hen extra achtergrond kunnen meegeven. Veel computerleerkrachten zijn immers helemaal niet geschoold om computerles te geven.

Elke school krijgt ook een aantal handboeken voor de leerlingen. De overheid voorziet een handboek voor de leerlingen, dat de leerkrachten verplicht dienen te volgen. Daar mogen we dus niet van afwijken. We zijn ervan overtuigd dat de leerlingen er baat bij hebben om ook te beschikken over duidelijkere en uitgebreidere handboeken. Vandaar deze beslissing.

 

En in de kantlijn nog dit: dit verslag is geschreven wanneer het HANDnepal-team nog volop bezig is met het plannen en installeren van de verschillende computerklassen. Het kan zijn dat om praktische, technische of financiële redenen bovenstaande plannen toch nog lichtjes wijzigen.